Kies bewust, juist als u wat ouder wordt.

Kies bewust, juist als u wat ouder wordt

Waarom is het verstandig om je mobiliteit onder de loep te nemen - juist als je wat ouder bent?
Lichamelijke gebreken, ziekte of medicijngebruik kunnen een veilige deelname aan het verkeer bemoeilijken. Het zijn - helaas - factoren die onvermijdelijk mee gaan spelen als je op leeftijd bent. 
Het is verstandig om je af te vragen of de manier waarop je gewend bent je te verplaatsen nog wel de veiligste is. Want al zie jij nog steeds een kwieke veertiger als je in de spiegel kijkt: de kans is groot dat bijvoorbeeld je gehoor of je lenigheid gedurende de jaren toch wat achteruit zijn gegaan.
En dan is tijd om stil te staan bij nieuwe keuzes.

Een hele uitdaging, want oude gewoontes zijn hardnekkig
We doen heel veel op de automatische piloot: 90 procent van de beslissingen nemen we routinematig.  
Douchen, tandenpoetsen, de was ophangen… het zijn allemaal vaste gedragspatronen. Niks aan te doen: zo zijn we geprogrammeerd. Het brein neemt namelijk het liefst de kortste weg om tot een keuze te komen, want dat scheelt een hoop energie.
Je hersenen houden dus van gemak en routine. Maar gewoontes maken je ook kwetsbaar. Zeker als je ze te lang aanhoudt.

Ga maar na
Ooit ging dit alles zonder moeite, maar nu vraagt het nogal wat van je:
-    In het schemerdonker op de eigen rijstrook blijven rijden, zonder je tempo te verliezen
-    Op de snelweg soepel invoegen - tijdens de ochtendspits
-    In één beweging op de fiets stappen en wegrijden
-    Even snel oversteken met twee zware boodschappentassen
-    Over de schouder kijken om het verkeer achter je in de gaten te houden
Omdat het vroeger allemaal prima ging, doe je het nog steeds. Uit gewoonte. 

Allemaal zonder kwade opzet, natuurlijk
Maar wil je je veilig blijven verplaatsen? Check dan eens de basisadviezen om veilig deel te nemen aan het verkeer:

  1. Route
  2. Denk vooraf na over de route. Kies niet per se de kortste, maar de veiligste.
  3. Tijdstip
  4. Vermijd moeilijke tijdstippen (ochtendspits, start- en eindtijd van scholen) en neem voldoende tijd voor de rit.
  5. Fysieke beperkingen
  6. Kies hulpmiddelen, zoals een wandelstok of een extra spiegel op de fiets.
  7. Vervoersmiddel
  8. Laat je vervoersmiddel regelmatig controleren. 
  9. Medicatie 
  10. 10 Rijd alcoholvrij en drink ook geen alcohol wanneer je medicijnen gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden.

“Maar ik heb nog nooit brokken gemaakt”
Een begrijpelijke reactie. Maar: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Helaas.
Het is goed om vertrouwen te hebben in jezelf. Het is echter nog beter om dat zelfvertrouwen te combineren met realisme. 

Corrie pakte het zo aan
Haar dochter woont met haar man en hun zoontjes in Kampen. Corrie woont in de Achterhoek. Toen haar dochter vroeg of moeders elke donderdag kon komen oppassen op de kleinkinderen, heeft Corrie met liefde toegezegd. Maar wel onder één voorwaarde: ze arriveert al op woensdagavond én ze blijft overnachten. Op deze manier vermijdt ze de ochtendspits, want die is haar veel te druk.

Kortom
Een hogere leeftijd kan gepaard gaan met beperkingen. Dat heeft effect op de vervoerskeuzes die je maakt, maar het betekent heus niet dat je de deur nooit meer uit komt. 
Het is belangrijk om bewust te kiezen voor auto, fiets, OV of de benenwagen. Bewuste keuzes bevorderen een veilige verplaatsing. 

En nu
In welke situaties vind je deelnemen aan het verkeer lastig? Bespreek ze met je partner, de buurvrouw of een familielid. Kun je iets aanpassen, zoals het tijdstip van vertrek of de route? Doe dat eens, en kijk wat er gebeurt. 
Werkt de aanpassing? Maak daar dan een nieuwe gewoonte van.